woensdag 25 november 2015
Vluchtelingencrisis: de gevolgen voor het onderwijs?
Met de vluchtelingencrisis is het onderwerp ook niet meer weg te denken uit de school. Vluchtelingen komen ook bij je in de klas te zitten. Het is als leerkracht belangrijk dat je je belangrijkste rol daarbij niet uit het oog verliest, namelijk leerkracht zijn.
Natuurlijk heb je je eigen gevoelens bij deze situatie. In zo'n situatie valt het op dat leerkrachten drie verschillende rollen op zich kunnen nemen.
De eerste rol is de redder. De redder luistert naar de problemen van de vluchtelingen en biedt oplossingen voor dagelijkse problemen. Let er wel op dat je niet privé betrokken geraakt. Zorg voor voldoende afstand.
De tweede rol is de wegwijzer. De wegwijzer houdt liever afstand. Hij zal de leerling doorverwijzen naar een hulpverlener. Je moet er wel op letten dat je leerlingen niet te snel gaat doorverwijzen. Je kan als school zelf heel vaak al helpen, zoals bijvoorbeeld bij het maken van een studiekeuze.
De derde rol is de steunpilaar. De steunpilaar zorgt voor structuur en regelmaat. Hij zorgt ervoor dat het zelfbeeld van de leerling wordt opgekrikt. Hij voelt soms frustratie, omdat hij eerst de schoolachterstand van de leerling moet wegwerken.
Het is belangrijk dat je je als leerkracht goed voorbereid op de komst van de nieuwe leerling. Ook moet je je leerlingen hierop voorbereiden. Wanneer het dan zo ver is, zorg je ervoor dat de nieuwe leerling zich veilig voelt. Het is belangrijk dat je als leerkracht duidelijk maakt dat deze leerling wel iets kan ook al spreekt hij de taal niet. Je zorgt er als leerkracht voor dat de leerling de gewoontes op school kent zodat hij direct kan deelnemen aan het dagelijks leven op school.
Je leert de nieuwkomer snel de basistaal die gebruikt wordt in de klas zodat hij mee kan volgen in de klas.
Het is als leerkracht belangrijk dat je in het achterhoofd houdt dat deze nieuwkomer een onzeker verblijfsstatuut heeft en dus kan worden uitgewezen. Het is belangrijk dat je dit bespreekbaar maakt. Zo weten je leerlingen ook wat hen te wachten staat en kan je hen voorbereiden op het afscheid.
Bron: Van Laere, M. (22 mei 2015). Vluchtelingen in de klas? Wat doe jij?. https://www.klasse.be/7126/vluchtelingen-klas-redder-wegwijzer-steunpilaar/
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten